TY - JOUR ID - 89088 TI - تبیین دیدگاه صاحب نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی آموزش هنر برای ارائه الگوی برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی) JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - مهدیزاده تهرانی, آیدین AU - عصاره, علیرضا AU - مهرمحمدی, محمود AU - امام جمعه, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری رشته ی برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - استاد/دانشگاه تهران مرکز AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - دکترای برنامه ریزی درسی و دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 19 SP - 89 EP - 121 KW - آموزش هنر KW - آموزش عالی KW - الگوی برنامه‌درسی KW - عناصر برنامه درسی KW - اکـر KW - برنامه‌درسی صلاحیت محور DO - N2 - این پژوهش با هدف تبیین دیدگاه‌های صاحب­نظران دربارۀ عناصر برنامه‌درسی تربیت معلم هنر (آموزش عالی) به منظور طراحی الگوی یک برنامه­درسی صلاحیت محور تربیت معلم هنر در آموزش عالی است. در پاسخ به این هدف، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و روش نظریه زمینه‌ای، با ۱۵ نفر از صاحب­نظران حوزۀ برنامه­درسی و آموزش هنر که بر اساس نمونه‌گیری گلوله برفی، تا حد اشباع محتوایی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. داده‌های اولیه با نرم­افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 11 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش و همچنین دلالت‌های متناظر با عناصر دهگانه الگوی برنامه­درسی اکـر مستخرج از تحلیل مصاحبه­ها به­عنوان مبانی الگوی مفهومی برنامه­درسی یادشده تبیین شد. الگوی برنامه‌درسی پیشنهادی این پژوهش در تربیت معلم بر اصل تلفیق و ترکیب، کثرت گرایی شناختی و عرصۀ مکاشفه هنری تکیه دارد. منطق این الگو شامل (مکاشفه هنری، یادگیری در عمل، اعتبار تخصصی، ارتباط گرایی، مشارکت و نقش فعال معلم) است و عناصر نه گانه برنامه درسی آن متناسب با آنچه حاصل از نتایج مصاحبه های صورت گرفته بوده است طراحی شده است. الگوی به­دست آمده می­تواند مبنایی برای طراحی برنامه درسی تربیت معلم هنر در مراکز آموزش عالی و مراکز تربیت معلم باشد. UR - https://www.icsajournal.ir/article_89088.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_89088_136abaac4f2e28d47edf343b533905eb.pdf ER -