TY - JOUR ID - 94069 TI - ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه‌درسی سازنده‌گرا در آموزش عالی JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - محمدی, مهدی AU - عابدینی بلترک, میمنت AU - منصوری, سیروس AD - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 19 SP - 123 EP - 148 KW - مقیاس KW - اعتباریابی KW - سازنده‌گرایی KW - آموزش عالی DO - N2 - هدف اساسی این پژوهشِ ترکیبی اکتشافی متوالی، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه­درسی سازنده­گرا در آموزش عالی بود. روش پژوهش بخش کیفی مطالعه موردی کیفی بود. مشارکت کنندگان بالقوه، صاحب نظران برنامه درسی در حوزه سازنده گرایی و روش گردآوری داده، مصاحبه نیمه ساخت مند بود که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار با 8 نفر مصاحبه شد. با استفاده از روش تحلیل مضمون، 40 مضمون پایه، 4 سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر تدریس سازنده گرا کشف شدند. روش پژوهش بخش کمی توصیفی– پیمایشی و جامعه آماری برای اعتباریابی مقیاس، شامل صاحب­نظران در حوزه سازنده گرایی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند، 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس برنامه درسی سازنده گرا با  4 زیرمقیاس و 40 گویه با طیف لیکرتی پنج درجه­ای بود. نتیجه تحلیل عامل تاییدی نشان داد که بر اساس بار عاملی عناصر هدف 67/0، محتوا 65/0، راهبردهای یاددهی- یادگیری 86/0و ارزشیابی 65/0، اعتبار سازه مقیاس مورد تایید قرار گرفت. همچنین بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ این عناصر به ترتیب 78/0، 74/0، 81/0، 71/0 پایایی مقیاس برنامه­درسی سازنده­گرا در نظام آموزش عالی نیز مورد تایید قرار گرفت. UR - https://www.icsajournal.ir/article_94069.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_94069_3e9ee0a142e702b0a2dac781c2e7a157.pdf ER -