TY - JOUR ID - 99215 TI - بررسی چالشهای درس زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و راهکارهای بهبود آن JO - دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی JA - HECS LA - fa SN - 2538-2241 AU - محمدزاده, سمیه AU - لیاقتدار, محمد جواد AU - معین زاده, احمد AU - عابدی, احمد AD - دانشجو/ دانشگاه اصفهان AD - دانشگاه اصفهان AD - هیئت علمی/ دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 20 SP - 109 EP - 137 KW - برنامه درسی KW - چالش ها KW - راهکارها. زبان تخصصی DO - N2 - چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفی چالش‌های برنامه درسی درس زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و راهکارهای بهبود این چالش‌ها بود. به این منظور، مصاحبه‌ای نیمه ساختارمند با 16 استاد مدرس زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و 19 دانشجوی تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در رشته‌های علوم تربیتی از چهار دانشگاه ایران (دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز) انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی فرم مصاحبه توسط پنج نفر از متخصصان زبان تخصصی و رشتههای علوم تربیتی تایید گردید. پایایی نتایج مصاحبه با استفاده از مسیر ممیزی به دست آمد به طوریکه زیربنای تئوریک، فرایند جمع آوری داده ها و فرایند تحلیل مصاحبه تایید و قابلیت اطمینان مطالعه حاصل گردید. یافته‌‌‌ها نشان داد که عمده چالش های برنامه درسی زبان تخصصی مربوط به عدم تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدفها، گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی است. راهکار پیشنهادی پاسخگویان، تاکید بر تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدف های درس زبان تخصصی و هماهنگ سازی هدف ها با گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی بود. امید است که تحقق این رویه بتواند قابلیتهای پژوهشی و بالتبع توانمندیهای آموزشی دانشجویان را ارتقا بخشد و دستیابی به پیشرفتهای علمی را تسهیل نماید. UR - https://www.icsajournal.ir/article_99215.html L1 - https://www.icsajournal.ir/article_99215_06859f6e9c379fc9b2c83574899d2f94.pdf ER -