انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Designing Objectives in Curriculum of Iran’s Higher Education Based on
Development of Social Capitalطراحی اهداف مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی در برنامه درسی آموزش عالی ایران72615680FAفروزان تنکابنیدکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایرانعلیرضا یوسفیدانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز تحقیق آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایراننرگس کشتی آرایاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایرانJournal Article20160626Nowdays management of development requires social capital more <br />than physical, economic or human capital. Without social capital, other investments <br />could not be optimized and the development or cultural and economic evolution would face barriers. Scholars <br />believe that one of key institutions affecting the formation of social capital is educational institutions through the curricula implemented. Changing curricula could result in the improvement of social <br />capital. Accordingly, the present research aims to design objectives for developing social capital within the higher education. <br />To do this, qualitative and grounded theory was used. In order to obtain the data, 10 scholars in the field of curriculum and social capital were interviewed. Next, the content of interviews was analyzed and in the process of coding, the presented ideas were classified and the common ideas were placed in the same groups. In this part, <br />objectives were identified as a major issue. Finally, the way this factor affects social capital was examined. So, for the major factor of the current research, its casual conditions, strategies and hypotheses were <br />separated and provided within a paradigm model. The ultimate model was designed thorough generalizing the paradigm <br />segments to social capital.مدیریت توسعه در عصر حاضربیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمند سرمایه اجتماعی است و بدون این سرمایه استفاده از دیگر سرمایهها به طور بهینه انجام نمی گردد و پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار میشود. به اعتقاد صاحبنظران، سازمانهای آموزشی یکی از نهادهای تاثیرگذار بر شکل گیری سرمایه اجتماعی از طریق برنامه های درسی هستند. با ایجاد تغییر در اجزای برنامه درسی میتوان سرمایه اجتماعی را ارتقا بخشید. این تحقیق بدنبال طراحی اهداف توسعه دهنده سرمایه اجتماعی در آموزش عالی می باشد که به شیوه کیفی و با استفاده از روش زمینهای انجام شد. در این تحقیق با 10 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی و سرمایه اجتماعی مصاحبه به عمل آمد. متن کامل گفتههای پاسخگویان از متن ضبط شده اجرا گردید و در فرایند کدگذاری نظرات ارائه شده به مفاهیم مجزا تفکیک شدند و سپس مفاهیم مشترک در دسته های جداگانه قرار گرفت و مولفه اهدافبه عنوان مقوله اصلی تحقیق شناسایی شد<strong>.</strong> در مدل نهایی موانع، راهبردها و پیامدها برای تدوین اهداف برنامه درسی توسعه دهنده سرمایه اجتماعی به صورت مجزا و در قالب مدلهای تحلیلی ارائه گردید. https://www.icsajournal.ir/article_15680_7a1a8187f8dfefb3f8e3bcbce3aeb313.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Citizenship Behavior in Teaching:
A Reflection on the Explaning Rol of Professional Ethic of Universityرفتار شهروندی در تدریس: تأملی بر نقش پیش بین اخلاق حرفه ای استاد274615681FAحسن رضا زین آبادیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه خوارزمیبهاره عباس زادگانکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمیJournal Article20160626Citizenship behavior of academics could promote the effectiveness of teaching. Therefore, investigating the <br />factors affecting this new constrcut is important. The present study has investigated the predictive role of <br />academics' professional ethic. To this purpose, a representative sample including <br />383 students of Islamic Asad University branches in Tehran have completed two valid and reliable questionnares including <br />professional ethic in teaching (Murray et al, 1996) and citizenship behavior in <br />teaching (Rego, 2003). The data obtained have been analyzed through Pearson correlation coefficient and standard <br />multiple regression. The results showed that some dimensions of professional ethic <br />have significant correlations with citizenship behavior in teaching and explain 0.61 of variance of this variable. <br />Among these dimensions, the roles of content competence, pedagogical competence, dealing with sensitive topics, <br />confidentiality, respect for colleagues, and valid assessment of student were significant. Along with the importance of <br />citizenship behavior of academics, this study highlighted the predictive role of professional ethic in teaching. The results <br />have been discussed in the final section of the paper. <br /> <strong>چکیده<em>:</em></strong> رفتار شهروندی استاد در تدریس موجب اثربخشی تدریس می شود. بر این اساس بررسی عوامل مؤثر بر این متغیر نوپا ضروری است. پژوهش حاضر نگاهی ویژه به نقش اخلاق حرفه ای استاد داشته است. نمونه ای معرف مرکب از 383 دانشجوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران دو پرسشنامه های روا و پایای اخلاق حرفهای استاد (مورای و همکاران، 1996) و رفتار شهروندی در تدریس (رگو، 2003) را تکمیل کردند. داده های فراهم شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابعاد نه گانه اخلاق حرفهای استاد ضمن داشتن رابطه معنادار با رفتار شهروندی در تدریس، 61/0 از پراکندگی این متغیر را تبیین می کنند. در بررسی سهم تبیینی انفرادی ابعاد، سهم ابعاد شایستگی محتوایی، شایستگی آموزشی، شایستگی در پرداختن به موضوعات حساس، رازداری، احترام به همکاران و ارزشیابی صحیح دانشجو به لحاظ آماری معنادار محاسبه شد. این پژوهش ضمن تأکید به اهمیت رفتار شهروندی استاد در تدریس، نقش تعیین کننده اخلاق حرفهای او را خاطر نشان کرده است. در پایان در مورد یافته ها بحث شده است. https://www.icsajournal.ir/article_15681_a6b98cabc9de3dfce6b0be9abe45937c.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Predict Efficacy Beliefs in Human Science Students through Quality of Teachingپیش بینی باورهای خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی از طریق کیفیت تدریس اساتید477015682FAصمد ایزدیدانشیار دانشگاه مازندران0000000192737699سید کاظم علوی لنگرودیاستادیار دانشگاه یزدحمیده پاک مهردانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدمجتبی تجریدانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه مازندرانJournal Article20160626This study investigated the effects of the quality of teaching on students' efficacy beliefs. This study took a
descriptive-correlation approach and involved humanities studntes of Ferdowsi university of Mashhad, Iran in during
academic year of 2011-2012 as the statistical population. From this population, 366 students were selected through
stratified sampling method and based on Morgan and Kerjcie's table. The instrument for this study included a questionnaire which the samples were asked to complete. The data was analyzed by descriptive
statistic and regression analysis. The quality of teaching, predicted students' efficacy beliefs (F (364, 1) =30.12,
P=0.000) and explained 8% of the selfefficacy variance. The components of assessment (t=3.008, p=0.003) and
interpersonal relationships (t=2.197, p=0.029) were positive predictors and lesson plan (t=-3.329, p=0.001) was a
negative predictor for students' efficacy beliefs. Nonetheless, the implementation of teaching (t=-0.924, p=0.356) did not predict students' efficacy beliefs. Thus, according to the teachers' lesson plans and teaching performance, self-efficacy beliefs played a small rol. Accordingly, it is recommended that teachers use problembased teaching methods which improve students' engagement in the learning process.
<strong>چکیده:</strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید در باورهای خودکارآمدی دانشجویان صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بوده اند (مجموعاً 7553 نفر). تعداد 366 نفر از این دانشجویان طبق جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی با توجه به حجم هر دانشکده، انتخاب و پرسشنامه<strong></strong>های کیفیت تدریس سراج و خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کردند. داده های حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. کیفیت تدریس، قادر به پیش بینی باورهای خودکارامدی دانشجویان (000<strong>/0</strong>p=<strong>،</strong>12/30=(364،1)F<strong>)</strong> و 8 درصد از واریانس باورهای خودکارامدی دانشجویان از طریق کیفیت تدریس اساتید، قابل تبیین بود.از بین مؤلفههای چهارگانه کیفیت تدریس، ارزشیابی تدریس (003/0<strong>, </strong>p=008/3 t<strong>=)</strong> و روابط بین فردی (029/0, p=197/2t<strong>=) </strong>پیش بینی کننده مثبت و طرح درس (001/0, p=329/3- t<strong>=) </strong>پیش بینی کننده منفی خودکارآمدی دانشجویان بود. همچنین، مولفه اجرای تدریس (356/0, p=924/0- t<strong>=) </strong>در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مورد بررسی سهمی نداشت (356/0, p=924/0- t<strong>=).</strong> بنابراین با توجه به اینکه در مطالعه حاضر، اجرای تدریس در باورهای خودکارآمدی دانشجویان نقشی نداشت، استفاده از روش های تدریس مساله محور که دانشجو را درگیر فرآیند آموزش می نماید، توصیه می گردد. https://www.icsajournal.ir/article_15682_bd875276d98a2e20df4f3623718f1e66.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622The Analysis of Identity Dimensions in Students University of Kashan and its Relationship with Internet Addictionتحلیل ابعاد هویتی دانشجویان دانشگاه کاشان و ارتباط آن با میزان اعتیاد اینترنتی718415683FAحمید رحیمیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشانمبینا غرباکارشناس ارشد برنامه ریزی درسیاکرم دهباشیکارشناس ارشدبرنامه ریزی درسیJournal Article20160626: : The purpose of this research was to analyze identity dimensions in students of Kashan University and its relationship with internet addiction. This study was conducted within a descriptive-correlation approach. The statistical population included the students in Kashan university, from which 220 individuals were selected through classified random sampling. The "identity questionnaire AIQ" with 45 item in four components and "test of internet addiction (IAT)" with 20 items in terms of Likert 5 scale were used as the research instruments. The content validity of the questionnaires were confrimed. The obtained data were analyzed by SPSS in infrential level. The findings showed that the mean of identity components were above the average and mean of internet addiction was lower than average. In addition, there was a significant relationship between identity dimensions (personal, communicative, collective and social) and internet addiction.
<strong>چکیده<em>:</em></strong> <strong>هدف پژوهش حاضر تحلیل ابعاد هویتی دانشجویان دانشگاه کاشان و ارتباط آن با میزان اعتیاد اینترنتی بود. نوع تحقیق، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان بود که از میان آنها به روش تصادفی طبقه ای</strong><strong>،</strong><strong> تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه هویت با 45 گویه در چهار مولفه و تست اعتیاد به اینترنت با 20 گویه در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار</strong><strong>spss</strong><strong> در سطح استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد </strong>میانگین ابعاد هویت بالاتر از حد متوسط اما میزان اعتیاد اینترنتی دانشجویان دانشگاه کاشان پایین تر از حد متوسط بود.<strong> همچنین بین ابعاد هویت (فردی، ارتباطی، اجتماعی و جمعی) با اعتیاد اینترنتی، ارتباط معناداری وجود داشت. </strong> https://www.icsajournal.ir/article_15683_6cfdc337bc4906f7ef7c9a852416fc2d.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Describing the Innovation Indicators in Goals of Art Curricula and their Application in Isfahan Art Universityتبیین شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشتههای هنری و بررسی میزان کاربست آنها8512015735FAستاره موسویدانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهانمحمدرضا نیلیدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهاناحمدرضا نصراستاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهانمحمد مسعوددانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160628
The present study aims to describe the innovation indicators in aims of curricula and their application in Isfahan Art University. This study was conducted within descriptive-analytical survey framework through qualitative and quantitative methods. The statistical population in the qualitative part included the experts in curriculum and Art education from whom 19 individuals were purposefully selected as the samples. The statistical population in the quantitative part included 1110 MA and PhD students studying at Isfahan Art University from whom 300 individuals were randomly selected. The research data was collected through semi-structured interview and researcher-made questionnaires. The results of the qualitative part showed that the most important innovation indicators in goals of Art Curricula consist of: Islamic approach toward the goals of Art curricula, attending to self-direction in the development of aims, training of the thinking skills: inductive, deductive, problem solving and critical students, training students to understand the theoretical foundations of aesthetics (patterns, dimension, and components). In addition, the results of the quantitative part indicated that the application of innovation indicators for “aims” was above the average. And there was a significant difference between the scores for the innovation indicators in the area of aimes in terms of gender and faculty.:هدف این مطالعه، شناسایی شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری و بررسی میزان کاربست آنها در دانشگاه هنر اصفهان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی( کیفی و کمی) انجام شده است. جامعة آماری بخشکیفی جمعی از صاحبنظران در آموزش هنر و متخصصان برنامههای درسی در سطح کشور وخارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد19 نفر از آنان انتخاب گردید. جامعة آماری بخشکمَی تمامی1110 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی تعداد300 نفر از آنان انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش ابتدا از طریق مصاحبة نیمهساختار یافته و درادامه با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری گردید. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفایکرانباخ استفاده شد. یافتههای کیفی براساس گویهبندی و مقولهبندی و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی مهمترین شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری عبارت است از: داشتن رویکردی اسلامی به هدفهای برنامههای درسی هنری؛ توجه به خودراهبری در تدوین هدفهای برنامههای درسی هنری؛ پرورش مهارتهای تفکر استقرایی، قیاسی، حلمسأله و انتقادی دانشجویان؛ تربیت دانشجویانی با تسلط بر مبانی نظری(الگوها، بعدها، مولفهها) زیبایی شناسی. هم چنین نتایج بخش کمی بیانگر آن است که میزان کاربست شاخصهای نوآوری درهدفهای برنامه های درسی رشتههای هنری در دانشگاه هنر اصفهان، بیشتر از حد متوسط می باشد. بین نمرات میزان کاربست شاخصهای نوآوری برنامههای درسی هنری در زمینة «هدف» بر حسب متغیر جنسیت و دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد. https://www.icsajournal.ir/article_15735_75ac5e5a7a63ffbc046131a6383dd7f4.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Analysis of university mathematics teacher education curriculum experience in Iran and its implications for university teacher education curriculumتحلیل تجربه برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در ایران و دلالتهای حاصل از آن برای برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه12115815686FAعظیمه سادات خاکبازعضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20160626University teacher training is one of the neglected subjects in higher education which might be results from the place given to teaching compared to research within the higher education. Therefore, this study aims to investigate the current status of university mathematics teacher training curriculum in higher education to find implications for university teacher training in Iran. To do purpose, first the relevant literature on university mathematics teacher training curriculum in Iran was reviewed and then the milestones were specified. This caused a focus on four kinds of university mathematics teacher training curricula which two of them were born in mathematics department and later mixed with the culture of this discipline and the others have almost similar conditions for all higher education disciplines. The two specific cases of mathematics discipline are “teacher assistant “(TA) which could be found in universities such as Sharif University and Shahid Beheshti University, Tehran, and “mentoring” which specifically exists in Mosaham Mathematics Institute. Finally, experienced curricula of these two specific curricula of mathematics disciplinary culture were analyzed through a phenomenological approach in order to present more explanation of reality of them.تربیت مدرس دانشگاه، یکی از مباحث مغفول در آموزش عالی است که این غفلت به جهت موقعیت ویژه تدریس نسبت به پژوهش در آموزش عالی حاصل شده است. از این رو، پژوهش حاضر در صدد است تا به مطالعه ی وضعیت موجود برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در آموزش عالی بپردازد تا از این منظر، دلالت هایی برای برنامه درسی تربیت مدرس در ایران حاصل کند. به منظور انجام این مطالعه، ابتدا تاریخ تحول برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی مرور و سپس نقاط عطف این برنامه درسی مشخص می شود. این امر موجب تمرکز بر چهار نوع برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی است که دو مورد آن در دانشکده ی ریاضی متولد شده است و با فرهنگ این رشته عجین است و دو مورد دیگر، برای همه ی رشته های آموزش عالی، شرایط تقریباً یکسانی دارد. دو مورد خاص رشته ریاضی، عبارتند از برنامه دستیار آموزشی که نوعی از آن در دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف و شهید بهشتی جریان دارد و نیز برنامه ارشادگری که نوعی خاص از آن در مؤسسه ریاضی دکتر مصاحب جاری است. در نهایت، برنامه درسی تجربه شده در دو برنامه ی خاص فرهنگ رشته ریاضی، از طریق مطالعهی پدیدارشناختی مورد تحلیل قرار می گیرد تا توصیف بیشتری از واقعیت این برنامه های درسی ارایه شود. https://www.icsajournal.ir/article_15686_59a9d28b7c193e21bab7c210205b22d7.pdfانجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224161120150622Factors to Predicte the Engineering Students' Satisfaction with the Quality of the Differential Equations Curriculum: Factor Analysisعوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی دانشجویان مهندسی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل15919215687FAیونس کریمیفردینپور. دانشکده ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20160626The present study aims to examine predictors for engineering students' satisfaction from the quality of the differential equations curriculum through a factor analysis. This descriptive-analytic study was conducted in 2014-2015 for students of Engineering at the University of Ahar. At first, a questionnaire was designed in order to study the causes of satisfaction from teaching differential equations. A sample of 316 students who were sekcted through cluster sampling responded to the questionnaire. On the one hand, the reliability of the questionnaire was examined through a test-retest method and the Cronbach's alpha and on the other hand the validity was evaluated by through measuring face, content and construct validity. Exploratory factor analysis resulted in eight factors: modeling, teaching, usefulness, purpose, evaluation, teamwork, interaction and facilities. Confirmatory factor analysis showed that these eight factors, as the strongest fitness model, could prevent the dissatisfaction of students from the quality of the differential equations curriculum. Based on the results of this study, the 27-item questionnaire regarding the predictors of satisfaction from differential equations curriculum enjoyed acceptable validity and reliability and the proposed model could be employed in designing educational programs.
<em>پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی دانشجویان مهندسی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل با روش تحلیل عامل انجام شد. این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1393-94 برای دانشجویان مهندسی دانشگاه اهر انجام شده است. در ابتدا پرسشنامه مطالعه عوامل رضایتمندی از آموزش معادلات دیفرانسیل طراحی شد. سپس با روش نمونه گیری خوشهای تعداد 316 دانشجو به پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاد از روشهای آزمون</em><em>–</em><em> باز آزمون و آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از روشهای روایی صوری، محتوا </em><em>و سازه </em><em>تعیین شد. تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار</em><em> SPSS </em><em>نسخه 16 و تحلیل عامل تأییدی با استفاده از نرم افزار </em><em>AMOS</em><em> نسخه 22 انجام و مدل مناسب ارائه شد. تحلیل عامل اکتشافی پرسشنامه، به استخراج هشت عامل (</em><em>مدلسازی</em><em>، تدریس، مفید بودن، هدفمند بودن، ارزشیابی، کارگروهی، تعامل و امکانات) انجامید. نتایج تحلیل عامل تأییدی و قویترین مدل تدوین شده نشان داد که مدل هشت عاملی برای پیشگیری از نارضایتی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل برازش مناسب دارد</em><em>.</em><em> بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه 27 گویهای</em><em>در رابطه با عوامل پیش بینی کنندگی رضایتمندی از کیفیت برنامه درسی معادلات دیفرانسیل، دارای روایی و پایایی مناسب بوده و مدل ارائه شده میتواند در طراحی برنامههای آموزشی قابل استفاده باشد.</em> <em> </em>https://www.icsajournal.ir/article_15687_f07bc5556e07c5a203ceeed72ba750cf.pdf