بررسی مواضع صاحبنظران در رابطه با ایجاد گرایش مشاوره برنامه درسی در حوزه ی رشته مطالعات برنامه درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی

2 استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

3 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

4 استادیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

چکیده

مشاوره برنامه­درسی مفهومی است که بر بهبود فرایند یادگیری و تحقق اهداف برنامه­های درسی تاکید دارد. سطح کاربرد و عملکرد این مفهوم بستگی به میزان مقبولیت آن از طرف صاحبنظران آموزشی دارد. هدف این پژوهش بررسی مواضع صاحبنظران در رابطه با ایجاد گرایش مشاوره برنامه­درسی ذیل رشته مطالعات برنامه­درسی است. بدین منظور از رویکرد کیفی پژوهش و روش مصاحبه استفاده شده است. شرکت­کنندگان پژوهش 15 نفر هستند که بر اساس رویکرد نمونه­گیری، هدفمند و روش نمونه‏گیری زنجیره‏ای انتخاب شده­اند. برای جمع­آوری اطلاعات از بررسی اسناد و مصاحبه نیمه­ساختاریافته و برای تحلیل یافته­ها روش تحلیل مضمونی به کار رفته است. طبق یافته­های پژوهش مواضع صاحبنظران در سه گروه موافقان، موافقان مشروط و مخالفان تقسیم­بندی می­شود. مشاوره برنامه­درسی بعنوان یک حوزه مغفول، کمک به ارتقای یادگیری فراگیران و هماهنگی فعالیت­های عوامل مدرسه توسط مشاوران برنامه درسی جزو دلایل گروه موافقان می­باشد. موافقان مشروط تبیین دقیق مسئله، تبیین تمایز بین مشاوره برنامه­درسی و مشاوره تحصیلی و طرح  مشاوره برنامه درسی به عنوان یک حوزه­ی میان رشته­ای را مورد توجه قرار می­دهند. عدم وجود ضرورت عملی و متعلق بودن فعالیت­های مشاوره برنامه درسی به قلمرو مشاوره تحصیلی نیز از  دلایل مخالفان طرح مفهوم مشاوره برنامه درسی است. 

کلیدواژه‌ها


Baker, B. (1996). The History of Curriculum or Curriculum History? What is the Field and Who Gets to Play on it?, Curriculum Studies, 4(1), 105-117, DOI: 10.1080/0965975960040106.
Cassell, M. (2005), Philosophy of Education, From http://www. eduspaces. net/maryc/ files.
Curren, R. (2003) (Ed.) A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell.
Eisner, Elliot W. (1967), Franklin Bobbitt and the "Science" of Curriculum Making, The School Review, Vol. 75, No. 1, Seventy-fifth Anniversary Issue (Spring, 1967), pp. 29-47.
Frazier, A. (1948). Reflections of a Curriculum Consultant. Educational Leadership, 6, 161-3, December.
Hlebowitsh, P. S. (2005). Generational ideas in curriculum: A historical triangulation. Curriculum Inquiry, 35(1), 73-87.
Hlebowitsh, P.S (1992). Amid behavioral and behavioristic objectives: Reappraising appraisals of the Tyler Rationale. Journal of Curriculum Studies. 24(6), 533-547.
Jackson, P. W. (1992). Conceptions of curriculum and Curriculum specialists In: Hanbook of Research on Curriculum: A Project of the American Educational Research Association, edited by Phlip W. Jackson, 3-40, New York: Macmillan Pub. Co.
Lee , J., and Dimmock, C. (2010). Curriculum Leadership and Management in Secondary Schools: A Hong Kong case study. School Leadership and management, 19(4), 455-481.
Mkandawire S. B. (2010). Impediments to curriculum implementation in learning institutions. Circulatory Article for Information Resource.
Njogu, K. (2012). Conceptualizing the Curriculum: Towards A Renaissance for Theory. American International Journal of Contemporary Research, 2(9), September 2012.
Norman R. Dixon (1956). Toward Improving the Function of Curriculum Consultant: Peabody Journal of Education, 34(2), 82-88.
Pinar, W. F. (2007). Intellectual Advancement through Disciplinarily; Verticality and Horizontality in Curriculum Studies. Rotterdam: Sense Publishers.
Renzulli, S. (2013). Using Learning and Study Strategies and Counseling Interventions to Improve the Academic Performance of University Students Placed on Academic Probation. University of Connecticut, Doctoral Dissertations. 68.
http://digitalcommons.uconn.edu/dissertations/68
Reynolds, W. (2010). Curriculum theorizing. In: C. Kridel (Ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies. London: Sage.
Soudami, A., Salehi, K., Foroghi, N., Sayadi, A. (2017), successful and unsuccessful experiences in teaching children social skills and behaviors; Citizenship Education Conference, Curriculum Studies Association, March 16 and 17 [in Persian].
Tryon, Edward P. (1973), Is the Universe a Vacuum Fluctuation? Nature, 246, 396–397 (14 December 1973), doi:10.1038/246396a0.
Wittmer, J. (2000). Managing your school counseling program:
K-12 developmental strategies. Minneapolis, MN:
Educational Media.
Wraga, W., and Hlebowitsh, P. (2003). Toward a renaissance in curriculum theory and development in the USA. Journal of Curriculum Studies, 35(4), 425–437.