تحلیل تجربه برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در ایران و دلالت‌های حاصل از آن برای برنامه درسی تربیت مدرس دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان

چکیده

تربیت مدرس دانشگاه، یکی از مباحث مغفول در آموزش عالی است که این غفلت به جهت موقعیت ویژه تدریس نسبت به پژوهش در آموزش عالی حاصل شده است. از این رو، پژوهش حاضر در صدد است تا به مطالعه ی وضعیت موجود برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی در آموزش عالی بپردازد تا از این منظر، دلالت هایی برای برنامه درسی تربیت مدرس در ایران حاصل کند. به منظور انجام این مطالعه، ابتدا تاریخ تحول برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی مرور و سپس نقاط عطف این برنامه درسی مشخص می شود. این امر موجب تمرکز بر چهار نوع برنامه درسی تربیت مدرس ریاضی است که دو مورد آن در دانشکده ی ریاضی متولد شده است و با فرهنگ این رشته عجین است و دو مورد دیگر، برای همه ی رشته های آموزش عالی، شرایط تقریباً یکسانی دارد. دو مورد خاص رشته ریاضی، عبارتند از برنامه دستیار آموزشی که نوعی از آن در دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف و شهید بهشتی جریان دارد و نیز برنامه ارشادگری که نوعی خاص از آن در مؤسسه ریاضی دکتر مصاحب جاری است. در نهایت، برنامه درسی تجربه شده  در دو برنامه ی خاص فرهنگ رشته ریاضی، از طریق مطالعه‌ی پدیدارشناختی مورد تحلیل قرار می گیرد تا توصیف بیشتری از واقعیت این برنامه های درسی ارایه شود. 

کلیدواژه‌ها


-         باقریان، ف. (1383). منزلت اجتماعی اعضای هیئت علمی. طرح پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
-         عارفی، م. (1384). برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی.
 
-          Anderson, E., & Shannon, A. (1988). Toward a conceptualization of mentoring. Journal of Teacher Education. 58. 38-42.
-          Austin, A.E., & Wulff, D.H. (2004). The challenge to prepare the next generation of faculty. In D.H. Wulff & A.E. Austin (2004). Paths to the professoriate (pp. 3-16). San Francisco: Jossey-Bass.
-          Austin, A. E. et al. (2008). Preparing STEM doctoral students for future faculty careers. New Directions for Teaching and Learning. 113. 83-95.
-          Becher, T. (1987). The disciplinary shaping of the profession. In: Clark, B. R(Ed.). The academic profession: National, disciplinary and institutional settings. Berkeley University of California Press.
-          Boyle, P. & Boice, B. (1998). Systematic mentoring for new faculty teachers and graduate teaching assistants. Innovative Higher Education. 22(3). 157-179.
-          Brogt, E. (2009). Pedagogical and curricular thinking of professional astronomers teaching the Hertzsprung- Russell diagram in introductory astronomy courses for non-science major. Unpublished PhD dissertation of the University of Arizona
-          Colbeck, C. L. (2008). Professional identity development theory and doctoral education. New Directions for Teaching and Learning. 113. 9-16.
-          Gilbelman, M. & Fast, J. (2001). Teaching to teach: An ethnographic exploration of a course in social work education. Social Work Education. 20(4). 447-457.
-          Golde, C. M. (2008). Applying lessons for professional education to preparation of the professoriate. New Directions for Teaching and Learning. 113. 17-25Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: teacher knowledge & teacher education. New York: Teachers College Press.
-          Hardre, P.L. (2005). Instructional design as a professional development tool-of-choice for graduate teaching assistants. Innovative Higher Education. 30(3). 163-176.
-          Hickson, C. & Fishburn, G. (2006). Can we help? Mentoring graduate teaching assistants. Paper presented at AARE Conference: Adelaid.
-          Janke, E. M. & Colbeck, C. L. (2008). Lost in translition: Learning professional roles through the situated curriculum. New Directions for Teaching and Learning. 113. 57-68.
-          Kram, K. E. (1985). Improving the mentoring process. Training and Development Journal. 39. 40–43.
-          Neumann, R. (2001). Disciplinary differences and university teaching. Studies in Higher Education. 29(2). 135-146.
-          Purcell, J. M. (2007). Perception of senior faculty concerning doctoral student perception for faculty roles. Unpublished PhD dissertation of South Florida University.
-          Ragins, B. R., & Cotton, J. L. (1999). Mentor functions and outcomes: A comparison of men and women in formal and informal mentoring relationships. Journal of Applied Psychology. 84. 529–550.
-          Rosser, V. J. (2004). Professional and academic socialization and mentoring: Imperatives for doctoral education. Educational Perspectives. 37(2). 28-33.
-          Schilb, J. (2001). Preparing graduate students to teach literature. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Composition, and Culture. 1(3). 507-525.
-          Short, E. C. (2002). Knowledge and the educative functions of a university: designing the curriculum of higher education. Journal of Curriculum Studies. 34(2). 139-148.
-          Shulman, L. S. (1993). Teaching as a community property: Putting an end to pedagogical solitude. Change (The Magazine of Higher Education). Nov.-Dec. 6-7.
-          Smith, J. O. et.al. (2001). Peer networking as a dynamic approach to supporting new faculty. Innovative Higher Education. 25(3). 2001. 197-207.
-          Sweitzer, V. L. (2008). Networking to develop professional identity: A look at the first semester experience of doctoral students in business. New Directions for Teaching and Learning. 113. 43-56.
-          Wright, K. S. (1992). From The Odyssey to the University: What is this thing called mentoring? ACA Bulletin. 79. 45-53.