هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران بود. پس از طراحی مقیاس اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی، اعتبار صوری آن سنجیده شده و سپس، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 400 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انتخاب و مقیاس بین آنان توزیع گردید. برای اعتبار محتوایی مقیاس از تحلیل گویه، برای اعتبار سازه آن از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به بار عاملی زیرمقیاس های منطق (65/0)، هدف (78/0)، (83/0)، روش های یاددهی - یادگیری(85/0)، مواد و منابع آموزشی (86/0)، فعالیت های یادگیری(84/0)، زمان (78/0)، فضا (76/0)، گروه (89/0) و ارزشیابی (73/0)، اعتبار سازه مقیاس تأیید گردید و با توجه به همبستگی معنادار زیرمقیاس های ده گانه برنامه درسی با نمره کل مقیاس و زیرمقیاس ها با گویه های مربوطه، اعتبار محتوایی نیز تایید شد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برنامه درسی (97/0) و زیرمقیاس های منطق (93/0)، هدف(93/0)، محتوا (87/0)، روش های یاددهی - یادگیری (79/0)، مواد و منابع آموزشی (95/0)، فعالیت های یادگیری (88/0)، زمان (92/0)، فضا (78/0)، گروه بندی (77/0) و ارزشیابی (93/0)، پایایی مقیاس و زیرمقیاس های آن نیز مورد تایید قرارداد.
- ملکی، ح؛ محمدی مهر، م؛ خوشدل، ع. (1391). تبیین فرایندهای یاددهی– یادگیری در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام العمر، نشریه مطالعات آموزشی، سال اول، پیش شماره 2، ص 27.
- نظرزاده، محسن. (1387). آموزش و توسعه پایدار، مجله ارتباط علمی. دور دهم، شماره اول.
محمدی, مهدی, شیرین حصار, راضیه, مرزوقی, رحمت اله, ترک زاده, جعفر, & سلیمی, قاسم. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 9(18), 95-134.
MLA
مهدی محمدی; راضیه شیرین حصار; رحمت اله مرزوقی; جعفر ترک زاده; قاسم سلیمی. "ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران". دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 9, 18, 1397, 95-134.
HARVARD
محمدی, مهدی, شیرین حصار, راضیه, مرزوقی, رحمت اله, ترک زاده, جعفر, سلیمی, قاسم. (1397). 'ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران', دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 9(18), pp. 95-134.
VANCOUVER
محمدی, مهدی, شیرین حصار, راضیه, مرزوقی, رحمت اله, ترک زاده, جعفر, سلیمی, قاسم. ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 1397; 9(18): 95-134.