Evaluation of Two Quarterly Curriculum Studies in Higher Education with a Content Analysis Approach

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Iran

Abstract

The aim of this study was to evaluate two quarterly curriculum studies in higher education through a content analysis approach. The size of the population in this study is equal to the sample size. For this purpose, the articles published in the study journal during 10 years (2010 to 2020), including 155 articles which were selected as the corpus of the study. The research method in this study is content analysis. The tools used in this study included a coding checklist whose validity was assessed by several curriculum instructors. Fishing tools were used to collect information and quantitative and qualitative content analysis was used to analyze the data. The results of the research in the methodological section indicate that the qualitative approach is dominant. In the thematic section, topics related to education, teaching and learning in higher education with 19.35 and critical thinking with 0.64 percent, had the highest and lowest frequency, respectively. Among universities and educational institutions, the University of Tehran with 53 authors has the highest frequency among organizational affiliations. Finally, in the section related to authors’ participation in writing articles, the participation of two authors with 30.32% and 5 authors' articles with 6.45% had the highest and lowest frequencies, respectively.

Keywords


ابراهیمی میلاجردی، زینب؛ ریاحی نیا، نصرت(1393). «مطالعه کمی و کیفی مقالات فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی از سال 1387-1391»، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 20(3)، ص 423-445.
 -ادیب منش، مرزبان؛ نصر اصفهانی، احمدرضا(1395). ملاحظات روش‌شناختی پژوهش در حیطه برنامه درسی در ایران و آمریکا، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 10(40)، صص121-95.
-رضایت، غلامحسین،(1394).«تحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه تحقیقات زنان»، تحقیقات زنان، 5(1)، 99-111.
-رحمان پور، محمد؛ نصر اصفهانی، احمدرضا (1392). روش‌شناسی پژوهش‌های داخلی و خارجی مربوط به حوزه    برنامه درسی در آموزش عالی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،1(2)، صص 148-125.
-ساروخانی، باقر(1389). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-سلسبیلی، نادر؛ حسینی، سیدحسین(1384). بررسی نقادانه روش شناسی پژوهش برنامه درسی در ایران، در کتاب قلمرو برنامه درسی در ایران، تهران: سمت.
-علیپور، شیوا؛ بابایی، محمد مهدی؛ عباسی، محمد؛ داودی، حسین(1397).تحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، فصلنامه روان شناسی تربیتی،14(49)، صص، 117-85.
-شعبانی ورکی، بختیار(1387). نقد روش شناسی تحقیقات تربیتی در ایران، فصلنامه تعلیم و تربیت، 85، صص42-11.
 -طهماسیان، نگین(1386). تحلیل محتوای کتاب های قصه و داستان کودکان گروه سنی«ب» و «ج» منتشر شده سال های 1380- 1385 از نظر تأثیر آنها بر درمان ترس و اضطراب و افسردگی کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- محمدی فر، غلامرضا(1387).«نگاهی به کاربردهای روش تحلیل محتوا»، پیام پژوهش، 8 (88)، ص 26-31.
- سراجی، فرهاد؛ آرمند، محمد(1389). بررسی وضعیت پژوهش های انجام شده در حوزه برنامه ریزی درسی در ایران: شناسایی فاصله بین وضع موجود و مطلوب، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 14(16).صص،35-15.
-کریپندورف، کلوس(1390). تحلیل محتوا؛ مبانی روش­شناسی، ترجمه: هوشنگ نایبی(چاپ پنجم)، تهران: نشر نی.
نصراللهی نیا، فاطمه؛ ورداسبی، فاطمه؛ شاهوری، راضیه، فتاحی، مهین(1397).تحلیل محتوای نظاممند پژوهش های حوزه آموزش عالی ایران، نامه آموزش عالی، 12(47)، صص،157-127.
- Anderson, T, & Shattuk, J(2012). Design- Based research: a decade of progress in education research?, Educational Research, 41(1): 16-25.
 
 -   Johnson, S. D & Daugherty, J(2008). Quality and Characteristics of recent research in technology education, Journal of Technology Education, 20 (1): 16-31.
-   Nudzor, H. P(2009). A critical commentary on combined methods approach to researching educational and social issues. Issues in educational research, 10(2).
 
-  Wiles, R, Crow, G, & Pain, H(2011). Innovation in qualitative research methods: a narrative review, Qualitative Research, 11(5): 587-604.
 
-Jawaid, S.A (2007). Importance of self audit by a journal to measure quality improvement and planning for future, professional medical publications, Vol 23, Pp 4-8.