Designing Objectives in Curriculum of Iran’s Higher Education Based on Development of Social Capital

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Nowdays management of development requires social capital more
than physical, economic or human capital. Without social capital, other investments
could not be optimized and the development or cultural and economic evolution would face barriers. Scholars
believe that one of key institutions affecting the formation of social capital is educational institutions through the curricula implemented. Changing curricula could result in the improvement of social
capital. Accordingly, the present research aims to design objectives for developing social capital within the higher education.
To do this, qualitative and grounded theory was used. In order to obtain the data, 10 scholars in the field of curriculum and social capital were interviewed. Next, the content of interviews was analyzed and in the process of coding, the presented ideas were classified and the common ideas were placed in the same groups. In this part,
objectives were identified as a major issue. Finally, the way this factor affects social capital was examined. So, for the major factor of the current research, its casual conditions, strategies and hypotheses were
separated and provided within a paradigm model. The ultimate model was designed thorough generalizing the paradigm
segments to social capital.

Keywords


ازکیا، م؛ ایمانی جاجرمی، ح؛ فرضیزاده میاندهی، ز، ،1390روشهای کاربردی تحقیق: کاربرد نظریه
بنیانی، جلد دوم، تهران، انتشارات کیهان
-الوانی، م، ،1390سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریهها، فصلنامه مدیریت، شماره ،34-3صص .56-42
-چلبی، م، ،1391جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری اجتماعی، تهران، نشر نی
-حسینی، م، ،1387اعتبار سنجی آموزش عالی در هزارة سوم (محوریت برنامة درسی،) مقالههای همایش
ملیّ نظارت و ارزیابی آموز ش عالی، تهران: انجمن آموزش عالی ایران
-حق شناس، ا، دلوی، م، شفیعیه، م، ،1388نقش سرمایه اجتماعی در توسعه، انتشارات مدیریت منابع
انسانی.
-ذاکر صالحی؛ غ، ،1389دانشگاه ایرانی (درآمدی بر جامعه شناسی آموزش عالی،) تهران، انتشارات کویر.
-شارع پور، م، ،1383طرح پژوهشی بررسی تجربی سرمایه اجتماعی در استان مازندران، دانشگاه مازندران.
-شریعتمداری، ع، ،1390جامعه و تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر.
-فتحی واجارگاه، ک، ،1388اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، تهران، انتشارات بال.
-فلیک، ا، ،1390درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، انتشارات نی
-فوکویاما، ف، ،1385پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلام عباس توسلی، انتشارات جامعة
ایرانیان.
-کلمن، ج، ،1389بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، تهران.
-محسنی، م، ،1375بررسی آگاهیها، رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران، تهران، وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی.
-مرشدی، ا، ،1387بررسی سرمایه اجتماعی در کانونهای فرهنگی هنری دانشگاههای دولتی شهر تهران،
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
-معدن دار آرانی، ع، کاکیا، ل، ،1388نقش سرمایه اجتماعی در نظام مدیریت آموزشی؛ مورد ایران،
ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 37و . 38
-مهر محمدی، م، ،1389برنامهدرسی: نظرگاهها،رویکردهاوچشماندازها، تهران، ناشران: انتشارات سمت و
انتشارات آستان قدس رضوی (شرکتبهنشر).
-مهر نوروزی، ز، ،1384سرمایه اجتماعی و نقش نهادها، حدیث زندگی، شماره ،27صص .21-12
-یار محمدیان، م ح، ،1391اصول برنامهریزی درسی، تهران، موسسهانتشاراتیادواره کتاب.
-
urnheim, C, (2004), Education and Social Capital, British Journal of
Sociology of Education, Vol. 25, Issue 5
-
oll, R.C., (2012), curriculum improvement, Boston: alyn & Bacon Press
-
dwards, R, Franklin, J, Holland, J, (2003), Exploring the Families and
Social Capital ESRC Research Group, South Bank University.
- Eisner, E, W., (1979), Educational Imagination, Macmillan publishing
company
- Field, J. 2011, Social Capital, London and New York: Routledge Taylor
&Francis Group
- Tonkaboni, F. Yousefy, A. Keshtiaray, N. (2013), Description and
Recognition the Concept of Social Capital in Higher Education System,
Vol. 6, No.9 http://dx.doi.org/10.5539/ies.v6n9p40
- Tonkaboni, F. Yousefy, A. Keshtiaray, N. (2014), The Relationship
Between thecurriculum of Higher Education and Social Capital, Vol. 1,
No. 1. http://dx.doi.org/10.5296/jet.v1i1.4599
- William R. Penuel, M, Riel, Ann E. Krause & Kenneth A. Frank, (2012),
Analyzing Teachers' Professional Interactions as Social Capital: A Social
Network Approach