Higher Education Curriculum Based on Lifelong Education Approach – Qualitative Approach

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The goal of this study is attainment of the framework of higher education curriculum based on life-long education approach. This study is qualitative and its method is qualitative collective case study. Analytical approach in codification of the framework is on the basis of restructuring (reconstruction) approach. Potential participants of the study included eight faculty members of academic groups of humanities, applied science, agriculture and animal husbandry, technical and engineering, and art and architecture in Shiraz University that at least once as a member of university curriculum council have participated in this council and five other individuals, were curriculum specialists (curriculum experts) who were selected by judgment sampling method in type of “criterion”. In order to analyze the qualitative data, content analysis method (basis, organizer and meaning of learner) using N-Vivo software was applied. The results of study are indicative of existence of 119 base contents, 9 first-level organizer contents according to nine elements of curriculum of Klein (goal, content, learner activity, educational aids (educational materials), teaching-learning strategies, teaching time, teaching space, grouping of learners, and evaluation) and 18 second-level organizer contents. Finally, the network of contents of life-long curriculum in higher education system was designed and its validation was done through validity and reliability techniques and using terangolation. .  
.
 

Keywords


احمدی توانا، بهمن. جعفرزاده، محمد رحیم. جاهد، حسینعلی (1392)، یادگیری مادام العمر، الزامی برای توسعة پایدار، اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، تهران.
افضل نیا، محمد رضا. اشکوه، حسین. ککلوی، ایلار (1389)، بررسی جایگاه آموزش رسمی، غیر رسمی و یادگیری مادام العمر در عصر ناپایداری اطلاعات، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال دوازدهم، شماره 45، صص68-57.
بهمئی، لیلا. ملحانی، پریوش (1393)، طراحی آموزشی (مفاهیم، رویکردها و راهبردهای)، تهران، انتشارات آراد کتاب، چاپ سوم، ص 102.
 
 
پور شافعی، هادی (1389)، یادگیری مداوم راهبرد پایدار آموزش و پرورش،  فصلنامه پژوهشگران، شماره 13، ص 7.
حقیقت، محمد ناصر (1391)، نقش رسانه در آموزش ملی و یادگیری همیشگی، روزنامه اطلاعات، شماره 25555.
کنیگ، الکساندر و برتراند اشنایدر (1374)، نخستین انقلاب جهانی، مترجم شهیندخت خوارزمی، تهران: احیاء کتاب، چاپ اول .
محمدی مهر، مژگان. ملکی، حسن. عباس پور، عباس. خوشدل، علی رضا (1390، الف)،  نقش آموزش عالی در یادگیری مادام‌العمر، فصلنامه راهبردهای آموزشی در پزشکی، دوره 4, شماره 2 . 
محمدی مهر، مژگان. ملکی، حسن. عباس پور، عباس. خوشدل، علی رضا (1390، ب)،جستاری بر شایستگی‌های مورد نیاز یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی عمومی، دوره 11، شماره 8، ص12.
ملا حسینی، علی. برخوردار، بابک (1386)، بررسی رابطه بین مهارت های خود مدیریتی و نوآوری کارکنان در سازمان های استان کرمان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه مدیریت، شماره 27، سال هفتم، صص 98-110.
ملکی، حسن. ابراهیم کافوری، کیمیا. خسروی بابادی، علی اکبر (1394)، بررسی نقش عناصر برنامه درسی کلاین در افت تحصیلی درس ریاضی سال اول دوره متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه درسی. فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، سال 12، دوره 2، شماره 17، صص 50-63.
ملکی، حسن. محمدی مهر، مژگان. خوشدل، علی رضا (1391)، تبیین فرایندهای یاددهی یادگیری در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام العمر، نشریه مطالعات آموزشی، سال اول، پیش شماره 2، ص 27.
 
Benjasom, M. Suhaimi. M, S (2012). Integration Of The Research Into The Clakkroom For The Ulū Al-Albāb Approach In Creating, Nurturing And Building Conducive Environment For Lifelong Learning In Malaysia. Lifelong Learning International Conference 2012 (3linc’12). P 1.
Behak, F. P. (2012). Developing Lifelong Learning Skills through the Implementation of the Multiliteracies Approach. Lifelong Learning International Conference 2012 (3linc’12). P 84.
Christensen, C. M. And Eyring, H. J (2011). The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out, San Francisco. CA; Josses Bass.
Kanaper, S. Croply, A. J. (2007). Lifelong Education: Research Strategies. In: Lifelong Education For Adults: An International Handbook. New York: Pergamum Press. Pp. 525-528.
Fadeeva, Z.  Mochizuki, Y. (2010). Universities As Important Actors For Shaping The Future Of The World Society In Terms Of Sustainable Development “By Addressing Sustainability Through Their Major Functions Of Education, Research And Outreach” 250.
Godinez, Eileen U, D. M. (2010). A Correlation Study of the Factors That Influence Lifelong Chatham. S.S. 1992.Innovations in Teaching – Learning Process Ed.4vikas Publishing House Pvt.LID
Hoskins. B, Fredriksson. U. (2013). Learning To Learn: What Is It And Can- It Be Measured, Joint Research Centre Technical Report JRC 46532.
Iqbal, M. J. (2014). Life Long Education: A Conceptual Debate. International Journal of Media. Technology & Life Long Learning. Volume 10 - Issue 2. Pp. 107-117.
Mongelli, A. (2010). Lifelong Learning and Innovation. Italian Journal of Society of Education, No. 3.
Nongnaphat, R. Junjira S. Jintana T. (2012). How To Prepare Nursing Student For Transition To Newly Graduate Rofessional Registered Nurse. Lifelong Learning International Conference 2012 (3linc’12). P 302.
Morse (1994) provided guidance in her chapter titled “Emerging from the Data: The Cognitive Processes of Analysis in Qualitative Inquiry.” In it Morse described data analysis as a creative and logical process of gathering and arranging data so that the analytic scheme appears obvious. More important, however, she outlined four cognitive and essentially sequential processes comprehending, synthesizing, theorizing and recontextualizing—which offered a structured way of thinking about qualitative analysis. I adapted these processes to guide the analysis of data for my study.
Plano Clark, V. L. & Creswell, J. W. (2014). Understanding research: A consumer's guide (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Rowland, B. (2011). The Influence Of High Stakes Testing And Test Preparation On High School Students Perspectives On Education And Lifelong Learning Walden University. COLLEGE OF EDUCATION. Retrieved From Proquest Database.
  Shakirin Shaari1, M., Jamaludin, Z. (2012) ESTABLISHING ISLAMIC LEARNING CITIES IN THE ISLAMIC WORLD, Lifelong Learning International Conference 2012.
Thorn, R. (2012). Lifelong Learning and European Higher Education Institutions –  the FLLLEX Project. European Association for Quality Assurance in Higher Education 2011, Brussels. ISSN  1458-106X. Pp; 25.