The Qualitative Analysis of Professors and Educators and Studentsrelationship: a Case Study of Faculty of Psychology and Education, University of Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

One of the most important communications in universities that will lead to achieving the goals of higher education is the interaction between professors and students. The purpose of this research is to address professors’ behavioral differences in dealing with two groups of students, including special reception teachers students and daily admissions and the second time at the faculty psychology and educational, university of Tehran. The present study is a qualitative research that has been conducted through auto-ethnographic method. The data were gathered by observation and unstructured interviews with students and professors. The researchers used connoisseurship and criticism of Eisner for assessment of this research. The results of this research showed that the two groups indicated differences regarding the behavior of professors in classroom management, interaction with students (sayings and acts), students’ assignments and evaluation. These findings show oversimplification and negligence in the behavior of professors towards special reception teachers student, that is due to negative labeling among the professors attitude and faculty toward special reception teachers students.
 

Keywords


بازرگان، عباس. (1391). مقدمه ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. چاپ سوم، تهران: دیدار.
بهروان، حسین. (1383). نقش مشارکت اجتماعی و فرهنگی در احساس تغییرات فرهنگی. فصلنامه مطالعات جوانان، 10 (6)، 26- 58.
ترابی، امین؛ و ظهیری، منصور. (1391). بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 11 (5)، 549-557.
جوادی یگانه، محمدرضا. (1387). رویکرد جامعه شناسانه نظریه انتخاب عقلانی مقدمه ای بر تغییرات فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی شده. راهبرد فرهنگ، 1 (3)، 33-64.
حیدری، عباس؛ یعقوبی­نیا، فریبا؛ و لطیف­نژادرودسری، رباب. (1391). تعامل­گرایی نمادین در گراندد تئوری: دیدگاهی برای تبیین ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، سال اول، (4)، 297-309.
خلیلی، سمانه و باقری، خسرو. (1389). بررسی آرای دریدا و بهره جستن از آن برا ی بهبود فرآیند ارتباط کلامی در آموزش و پرورش. فصلنامۀ نوآوری­های آموزشی، 9 (33)، 47-72.
رئوفی، محمدحسین. (1384). مدیریت رفتار کلاسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
روشنایی، مهرناز. (1388). بررسی ارتباط بین انگیزش و خود تنظیمی دانشجویان علوم پایه. پژوهش در نظام­های آموزشی، (7)، 23-42.
سرمدی، محمدرضا؛ و صیف، محمدحسن. (1389). مدیریت کلاس. چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیگل، لری و سـنا، جـوزف. (1379). دو نظریـه واکـنش اجتمـاعی؛ برچسـب­زنـی و تعارض. ترجمه جعفر محمدپورفرد، فصلنامه امنیـت (معاونـت امنیـت وزارت کشور)، 4 (11 و 12)، 54-64.
شعبانی، حسن. (1389). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). جلد اول، تهران: سمت.
صباحی­بیدگلی، محمد؛ افضل، محمدرضا؛ سیدی­آرانی، سید حمیدرضا؛ میرحسینی، فخرالسادات؛ شهری، سمیه. (1391). مهارت­های ارتباط غیرکلامی اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده­های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12 (9)، 656-665.
صدیق­سروستانی، رحمت الله. (1386). آسیب­شناسی اجتماعی (جامعه­شناسی انحرافات اجتماعی). تهران: سمت.
صفایی­موحد، سعید. (1392). ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﻜﻞ دهنده ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درسی ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎلی ایران: ﻳﻚ ﻣﺮدم ﻧﮕﺎری خودنگاشت. دوﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درسی آﻣﻮزش ﻋﺎلی، 4 (7)، 30-53.
عابدینی، محمدرضا؛ عباسی، علی؛ مرتضوی فتحیه؛ و بیجاری، بیتا. (1391). عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12 (6)، 439-447.
فاضلی، نعمت الله. (1387). فرهنگ دانشگاه. چاپ اول، تهران: ثالث.
فانی، حجت الله؛ و خلیفه، مصطفی. (1388). بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره­ی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دوره­ی راهنمایی شهر شیراز. فصلنامه رهیافتتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (3)، 37-64.
فتحی واجارگاه، کورش. (1392). برنامه درسی به سوی هویتهای جدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. چاپ دوم، تهران: آییژ.
فتحی واجارگاه، کورش. (1393). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی. چاپ اول، تهران: علم استادان.
قاضی طباطبایی، سید محمود و ودادهیر، ابوعلی. (1379). سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهشهای دانشگاهی. فصلنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، (180 و 181)، 187ـ226.
قانعی­راد، محمد امین. (1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایۀ اجتماعی دانشگاهی. مجلۀ جامعه شناسی ایران، 7 (1)، 3-29.
قدمی، احمد؛ صالحی، بهمن؛ سجادی، شکوه و ناجی، همایون. (1386). عوامل موثر بر برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. آموزش در علوم پزشکی، 7 (1)، 149-154.
کریمی، یوسف. (1390). روان‌شناسی تربیت. چاپ دوازدهم، تهران: ارسباران.
گافمن، اروینگ. (1386). داغ ننگ: چاره­اندیشی برای هویت ضایع شده. ترجمه مسعود کیانپور، تهران، نشر مرکز.
مهرام، بهروز؛ ساکتی، پرویز؛ مسعودی، اکبر؛ و مهرمحمدی، محمود. (1386). نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه مطالعات برنامه درسی، (3)، 3ـ29.
میلر، جان. (1392). نظریه های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی، چاپ دهم، تهران: سمت.
ورسلی، پیتر. (1378). نظم اجتماعی در نظریـه­هـای جامعـه­شناسـی. ترجمـه سـعید معیدفر، تهران: تبیان.
                                                                                                         
Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The Role of Academic Self-Efficacy, Academic Motivation and Academic Self-Concept in Predicting Secondary School Students’ Academic Performance. Journal of Educational and Social Research, 3 (2), 335-342.
Angermeyer, M., & Matschinger, H. (2005). Labeling—stereotype—discrimination. Social Psychiatry And Psychiatric Epidemiology40(5), 391-395. http://dx.doi.org/10.1007/s00127-005-0903-4.
Arterian, R. Hannah (2009) “The hidden curriculum.” University of Toledo Law Review40: 279-296.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Denzin, N. (2010). Studies in Symbolic Interaction. Bradford: Emerald Group Pub.
Eisner, E. (1979). The Use of Qualitative Forms of Evaluation for Improving Educational Practice. Educational Evaluation And Policy Analysis1(6), 11. http://dx.doi.org/10.2307/1164140.
Eisner, Elliot W. (1994). The educational imagination: On design and evaluation of school programs. (3rd. ed) New York: Ma cmillan.
Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.
Good, T. L & Brophy, J. E. (2000). Looking in classrooms (8th ed.). New York: Longman.
Joseph, P. (2011). Cultures of curriculum. New York: Routledge.
Levin, J., & Nolan, J. (1996). Principles of classroom management. Boston: Allyn and Bacon.
Marsh, H., & Martin, A. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal Of Educational Psychology81(1), 59-77. http://dx.doi.org/10.1348/000709910x503501
Nettles, M., & Millett, C. (2006). Three magic letters. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Reupert, A., & Woodcock, S. (2010). Success and near misses: Pre-service teachers’ use, confidence and success in various classroom management strategies. Teaching And Teacher Education26(6), 1261-1268. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.03.003.
Walker, Stephen.P (2008).Accounting, paper shadows and the stigmatised poor. The Journal of Accounting, organizations and society, (33), 453-487.
Weeks, J. W., Heimberg, R.G., & Rodebaugh, T.L. (2008). The fear of positive evaluafion scale: Assessing a proposed cognitive component of social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 22,44-55.
Wolfgang, C. (2009). Solving discipline and classroom management problems. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Worthen, B., Sanders, J., & Fitzpatrick, J. (2004). Program evaluation. Boston: Allyn and Bacon.
Zur, O. (1995). Rethinking ‘Don't Blame the Victim’. Journal Of Couples Therapy4(3-4), 15-36. http://dx.doi.org/10.1300/j036v04n03_03