The Effects of Ethical Codes in Teaching of University Teachers

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Considering ethics in higher education could lead to subsequent growth and development. Growing ethics in the teachers could be resulted from knowledge, will, ability, and attitude. Teaching and ethics are inherently interwoven. teacher is the most important factor in achieving educational goals in any academic institution, the present research has been conducted with the aim of determining the role and effects of ethical codes on the university teachers' teaching from the students’ viewpoint. This descriptive cross-sectional study included 23 female bachelor students who studied geography in Kowsar University, Bojnord. Students answered to a questionnaire made on the basis of the study conducted by Motalebifard and his colleagues regarding the effects of eight basic factors and 22 sub-categories in university teachers' ethical teaching. The questionnaire was designed on a five-degree Likert scale and measured "educational capability", "content capability", "professional interaction", "paying attention to aspects of development in students", "respecting colleagues", "good class atmosphere", "respecting the class" and "proper evaluation". The results of this study revealed that, comparing to other factors, "educational capability" and "proper evaluation" are the most effective factors in ethical teaching and teachers who are committed to the ethical codes in their teaching have higher awareness regarding the teaching methods and approaches and make proper evaluations. This means that choosing the teachers with higher educational capabilities who are informed about assessment make should be one of the main concerns in the system of higher education.
 

Keywords


آراسته، حمیدرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و مطلبی فرد، علیرضا. (1389). بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران : فصلنامه راهبرد فرهنگ، سال دوم و سوم، 8 و 9، 219-204
اله ویسی،گه شین. (1390). تحلیل و بررسی جایگاه اخلاق حرفه ای تدریس در مراکز دانشگاهی، تاملی بر آرا و دیدگهای اساتید دانشگاه های کردستان، اولین همایش بین المللی مدیریت، آینده نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، سنندج. 28 و 29 اردیبهشت.
شعبانی، حسن .(1390).مهارتهای آموزشی و پرورشی، جلد اول (روشها وفنون تدریس ).تهران :انتشارات سمت،چاپ بیست وچهارم.
عابدینی، سمیره ؛ کمال زاده، حسام الدین ؛ عابدینی، صدیقه و آقا ملایی تیمور.(1389). معیار های یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله پزشکی هرمزگان، سال 14، 3،45-241
فلاح تفتی، علی محمد .(1389). بررسی خصوصیات اخلاقی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سمینار سراسری توسعه آموزش علوم پزشکی سنندج اسفند ماه .
گشمرد، رقیه ؛ معتمدی، نیلوفر و واحد سرپرست، حکیم.(1390). دیدگاهای اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگی های یک استاد خوب . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، 1، 57-48.
گودرزی، مصطفی.(1388). بررسی مبانی اخلاق حرفه ای معلمان از دیدگاه اندیشمندان مسلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
مرزوقی، رحمت اله ؛ حیدری، معصومه و حیدری، الهام . ( 1392 ). بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی . مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی، دوره 10، 3، 216-210 .
مطلبی فرد، علیرضا ؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و محسن زاده، فرشاد.(1390). بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفه ای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطه نظر دانشجویان کارشناسی ارشد : یک مطالعه کیفی . فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، 4. 9-1.
مظلومی محمود آباد، سید سعید؛ رهائی، زهره؛ احرام پوش، محمد حسن و سلطانی، طاهره (1389) : ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهد صدوقی یزد. 1387 . مجله پزشکی هرمزگان، سال چهاردهم، 3، 233-226.
والی، لیلا، شکوهی، مصطفی و بیک زاده، امین . (1393) . ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه اساتید گروه رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 14، 2، 100 – 90 .
وهابی، احمد . ( 1393) . ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سنندج سال 1392 . مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. دوره 7، 13، 91 -82 .
 
Beckner, W. (2004) Ethics for Educational Leaders. Boston, MA: Allyn & Bacon
Birkelund, R. (2000 ); Ethics and education. Sagepub, Journal of NursEthics,Vol. 7(6), 472-481.
Campbell , E . (2008) . Review of th literature , The Ethics of Teachin as a moral Profession . wiley , Intario Instititute for studies in Education of the university of Toronto ,357-385.
Matthews, J. R. (1991). The teaching of ethics and the ethics of teaching. Journal of Teaching of Psychology, 18(2), 80-85.
Murray, H., Gillese, E., Lennon, M., Mercer, P. & Robinson, M. (1996). Ethical principles in university
teaching. In: STLHE Society for Teaching.