Aspects of Vocabulary Knowledge in Payame Noor University English Textbooks and their Effects on the Quality of Iranian Higher Education

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Textbooks play a significant role in higher education. In the ESP textbooks vocabulary knowledge is considered as a principal component of the linguistic competency that the students must develop. This study seeks to explore the extent to which diverse aspects of vocabulary knowledge have been taken into account in Payame Noor University (PNU) ESP textbooks. To this aim, vocabulary activities were randomly selected from 12 ESP textbooks in Human Sciences. These activities were analyzed descriptively and qualitatively employing a content researcher-made checklist tapping into nine aspects of vocabulary knowledge. The results indicated that the ESP textbooks mainly attend to form-meaning. These textbooks focused on concept-reference and grammatical functions in the next levels, while they paid less attention to the communicational aspects. Other aspects were not observed. The findings have important implications for revising the methods of presenting and teaching vocabulary knowledge in ESP textbooks and classes. There is a need for a more comprehensive treatment of vocabulary knowledge by the textbook developers and teachers in order to enhance the quality of ESP courses. This study further discusses the significance of the findings in the context of Iranian higher education.

Keywords


ارجمندی، غلامرضا؛ خلیلی، حسین و رحیمی، عبدالعلی (1387). زبان تخصصی علوم اجتماعی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
بافنده ایمان­دوست، صادق (1389). زبان تخصصی اقتصاد و مدیریت. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
ثمربخشی تهرانی، شهربانو (1382). زبان تخصصی مدیریت بازرگانی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
خاصی، علی اکبر و علیجانی، رحیم (1389). زبان تخصصی رشته کتابداری. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
داداش­زاده، مریم (1390). متون تخصصی پیش­ دبستانی و دبستان. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
رضوانی، رضا و امیری، طیبه (2013). تحلیل محتوای کتب آموزش زبان انگلیسی منتخب دانشگاهی از نظر میزان توجه به هوش­های چندگانه. فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4، 189-200.
علیمحمدی، محمود (1374). زبان تخصصی مدیریت دولتی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
علیمحمدی، محمود (1391). متون زبان انگلیسی در مدیریت آموزشی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
علیمحمدی، محمود؛ فراهانی، ابوالفضل و آقایاری، آذر (1381). زبان تخصصی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
کردستانی، داوود و زارع، حسین (1389). متون روان­شناسی 1 به زبان خاجه. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
مقدم، عبدالکریم؛ غلامی کیان، علیرضا و سلیم، فرشاد (1389). زبان تخصصی رشته حسابداری 1. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
مقدم، عبدالکریم؛ غلامی کیان، علیرضا و سلیم، فرشاد (1389). زبان تخصصی رشته حسابداری 2. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
نیلی­پور، رضا (1386). زبان تخصصی 1 رشته ادبیات فارسی. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
یوسف خانی، مهدی؛ آیت، سیّد ناصر و فراهی، احمد (1390). زبان تخصصی رشته کامپیوتر. مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام­نور.
Brown, D. (2011).What aspects of vocabulary knowledge do textbooks give attention to?
Language Teaching Research.15(1), 83–97.
Grace, C. (1998). Personality type, tolerance of ambiguity and vocabulary retention in                                      CALL. Calco Journal, 15, 1-3.
Hiebert, E.H. & Kamil, M.L. (2005). Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
Hirsh, D. (Ed.). (2012). Current perspectives in second language vocabulary research. Bern: Peter Lang Publication.
Hummel, K.M. (2010). Translation and short term L2 vocabulary retention: Hindrance or help? Language Teaching Research, 14, 61-74.
Lengyel, Z., & Navracsics, J. (2007). Second language lexical processes: Applied linguistic and psycholinguistic perspectives. Clevedon: Multilingual Matters LTD.
Mazdayasna, G. & Tahririan, M.H. (2008). Developing a profile of the ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery. Journal of English for Academic Purposes, 7, 277-289.
Meara, P. (2009). Connected words: Word associations and second language vocabulary acquisition. Amsterdam: John Benjamins.
Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Paltridge, B. & Starfield, S. (2013).The handbook of English for specific purposes. Oxford: Wiley Blackwell publication.
Qian, D.D. (2005). Demystifying lexical inferencing: The role of aspects of vocabulary knowledge. TSEL Canada Journal, 22 (2), 34-54.
Rezvani, R. & Soleimani, N. (in press). The role and status of translation in Iranian official ESP textbooks: What do Translation activities serve? Language ability or translation ability? Review of Applied Linguistics Research.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. New York: Palgrave Macmillan.
Scott, J.A. (2004). Scaffolding vocabulary learning. In D. Lapp, C.C. Block, E.J. Cooper, J. Flood, N. Roser, & J. V. Tinajero (Eds.),Teaching all the children (pp.275-293). New York, NY: The Guilford Press.