A Comparative Study of Constructivism Learning Indicators in Master of Architecture Curriculum in US, UK, Turkey and Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

This paper comparatively examines the indicators of constructivist education in master’s architecture curriculum of selected universities in terms of environment, program, teaching methods and evaluation. The purpose of this study is to identify ways to promote architecture education in Iran. The research sample was purposefully selected. The research method was comparative with qualitative approach and based on Stages in Bereday’s Comparative Method in Education: 1) Description, 2) Interpretation, 3) Juxtaposition and 4) Comparison. The data were collected from library, web-based information and students and professors interviews that analyzed in tables and charts format. A comparison of the strategies of Harvard, AA, Bilkent and Shiraz universities showed that Harvard offers the most flexible curriculum among the universities. AA is stronger in hosting educational aid events as well as evaluating the program execution. By making the most of its potential to employ and exchange international teachers and students, Bilkent University seeks to improve teaching practices to the world first level. The rigid program and long-term revision is the most important problem of Shiraz University curriculum.

Keywords


آقازاده، احمد. (1393). آموزش‌وپرورش تطبیقی، تهران: انتشارات سمت.
آقازاده، محرم. (1398). راهنمای روشهای نوین تدریس: بر پایه پژوهشهای مغزمحوری، ساختگرایی، یادگیری از طریق همیاری، فراشناخت و ...، تهران: نشر آییژ.
انتطاری، یعقوب. (1395). آموزش عالی و قابلیت‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، سال هشتم، شماره سوم، پاییز، صص 25 – 1.
پاملا بلوتین، ژوزف. (1395). فرهنگ‌های برنامه درسی (نظریه‌ها ترجمۀ محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
حسینی، زهرا. (1394). مقایسه تأثیر الگوهای آموزش مستقیم و ساختارگرایی بر افزایش دانش تلفیق تکنولوژی دانشجو معلمان، دوفصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی، دوره 10، شماره 2، شماره پیاپی 22.
خبرگزاری دانشجو. (1397). اولین دانشگاهی که مدرکش بین‌المللی شد. 12 مرداد، (11 شهریور 1398)، آدرس اینترنتی: https://snn.ir/fa/news/700255/
خسروی، رحمت­اله؛ فردانش، هاشم. (1392). الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر پروژه با الهام از رویکرد سازنده­گرایی، دوفصلنامه مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی، دوره 6، شماره 11.
داستانپور، طیبه؛ کرمعلیان، حسن؛ سرمدی، محمدرضا؛ فرج الهی، مهران. (1396). بررسی انطباق عناصر برنامه درسی مقطع کارشناسی نظام یادگیری الکترونیکی با آموزه‌های رویکرد سازنده گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال چهاردهم، دوره دوم، شماره 28 (پیاپی 55)، زمستان، صص111– 101.
رنجدوست، شهرام. (1390). کاربرد نظریه ساخت‌وساز گرایی در تدوین کتاب‌های درسی علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه کارشناسان، سرگروه‌های آموزشی و معلمان شهر تهران، پژوهش در برنامه‌ریزی درس، 2 (30).
ساعی، علی. (1392). روش پژوهش تطبیقی با رویکرد تحلیل کمی، کیفی و فازی، انتشارات آگه.
سیف، علی‌اکبر. (1396). روان‌شناسی پرورشی نوین، تهران: دوران.
شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران. (1392). مشخصات کلی، برنامه درسی و سرفصل دروس، دوره کارشناسی ارشد، رشته مهندسی معماری، مصوب 18/12/1392.
صال