The Historical Development of Bachelor of Science in Mathematics in Iran; Focusing on Sharif University of Technology

Document Type : Research Paper

Abstract

Investigating the historical development of Bachelor of Science (BSc.) in Mathematics in Iran, is a neglected and yet, much needed area of study. This is especially important since the number of undergraduate students in mathematics is soon shrinking and many infrastructures that have been established, will shortly be vacant, due to the decreasing the student population in Iran. Therefore, in the near future, drastic changes are needed to be responsive to the new societal and workforce need. To be responsive to this need, the purpose of this paper was to give a historical account of the development of BSc. Program of mathematics in Iran and then, using the case- study methodology, the paper has focused on the BSc. Program of mathematics at Sharif University of Technology taking the lead of so- called “educational reform”. To conclude the paper, few recommendations are presented for curriculum developers and planners at the higher education level. The history shows that in any curriculum change, the various needs of Iranian society should be taken into account.

Keywords


آدمیت، فریدون. (1362). امیر کبیر و ایران. شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. چاپ هفتم.
انواری، مرتضی. (1373). 25 سال گذشت. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص. 55. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
باقری، محمد. (1391). حکایت عبدالغفار نجم­الدوله از سرقت آثارش. گزارش میراث مکتوب. دوره دوم. ضمیمه شماره دو.
پولیا، جورج. (1945). چگونه حل کنیم؟ ترجمه مسعود بهرامی بیدکلمه (زیر چاپ)، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.
خلخالی، سید محی­الدین و تقدیری، سعید. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مقدمه­ای بر معرفی دارالفنون و اقدامات امیرکبیر به روایت منابع و اسناد تاریخی موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی. پیام بهارستان، شماره 18، شماره بازیابی 6/10/9/1/46 مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
رنجبر، علیمحمد. (1359-1361). راهنمای آموزشی (دوره لیسانس) دانشگاه صنعتی شریف. نسخة دوباره­نویسی شده. تهران.
رجالی، علی. (1373). انجمن ریاضی و آموزش در دانشگاه­ها. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص.87 تا 90. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
شهشهانی، سیاوش. (1373). 25 سال واقع­گرایی: حماسة پیروزی لاک­پشت. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص.79 تا 83. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
فردانش، هاشم. (1387). سیر تحول تکنولوژی آموزشی در عرصه نظر و عمل در ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت. ویژه‌نامه‌ «تاریخ آموزش و پرورش معاصر ایران» (یادنامه‌ی استاد فقید دکتر علی‌محمد کاردان). شماره 96، صص. 51 تا 82. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش.
قنبری، امید. (1383). زندگی­نامه و خدمات علمی و فرهنگی میرزا عبدالغفارخان نجم­الملک. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ اول. ادیبهشت 1383.
قهرمانی، سعید. (1373). مهر اول. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص. 67 تا 74. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
کرمزاده، امیدعلی. (1373). نگاهی به 25 سال گذشته. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص.75 تا 77. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
صدیق، عیسی. (1354). تاریخ فرهنگ ایران از آغاز تا زمان حاضر. تهران. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم.
ضرغامی، مهدی. (1373). نظریاتی دربارة پیشرفت ریاضی و علوم نظری در ایران. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص. 57 تا 63. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
ضرغامی، مهدی. (1395). نگاهی به گذشته و تصویری از آینده. روزنامه شرق، بخش علم شماره 2197، 8 دی 1393. ص 12.
ظهوری زنگنه، بیژن. (1376). داستان «مبانی ریاضی» به روایت تاریخ!. خبرنامه انجمن ریاضی ایران، سال 19، شماره 2. صص. 11 تا 13.
ظهوری زنگنه، بیژن. (1384). سخن سردبیر، اندیشه ریاضی، ریاضی فرهنگ­ساز. فرهنگ و اندیشه ریاضی شماره 34. صص 1 تا 6. انجمن ریاضی ایران.
ظهوری زنگنه، بیژن. (1386). قدرشناس گذشته باشیم، ولی به آن بسنده نکنیم!. خبرنامه انجمن ریاضی ایران. صص 9 تا 11.
ظهوری زنگنه، بیژن. (1388). میزگرد چهلمین کنفرانس ریاضی. خبرنامه انجمن ریاضی ایران. شماره مسلسل 120. صص 10 تا 13.
ظهوری زنگنه، بیژن و گویا، زهرا. (1391). همگانی کردن ریاضی! چرا و چگونه؟. مجموعه مقالات، به مناسبت بزرگداشت مقام علمی دانشمند فرهیخته، استاد دکتر مهدی رجبعلی­پور بهار 1391. صص. 57 تا 73. فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران.
مدرسی چهاردهی، مرتضی. (1336). بزرگترین دانشمند ریاضی عصر ناصری، میرزا نظام الدین غفاری، مهندس الممالک. ارمغان، دوره 28 ام، شماره 3.
ورهرام، علی. (1378). مصاحبه با بیژن ظهوری زنگنه، دانشجوی دیروز (استاد امروز). برگزیده آثار علمی و ادبی فضل­الله رضا معرفی کتابها، سخنرانیها و مقاله­های فرهنگی و ادبی. صص. 428 تا 445. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
وصال، منوچهر. (1373). یادی از گذشته­ها. یادنامة بیست و پنج سال کنفرانس ریاضی به مناسبت بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور: دانشگاه صنعتی شریف- 8 تا 11 فروردین 1373. صص. 49 تا 54. چاپخانه دانشگاه صنعتی شریف.
یغمایی، اقبال. (1376). مدرسه­ی دارالفنون. انتشارات سروا.
 
Pollak, H. (1997). Solving Problems in the Real World. In L. Steen (Ed.); Why Numbers Count: Quantitative Literacy for Tommorow’s America. College Board, NY, pp. 91- 105.
Zorn, P. (2015). 2015 CUPM Curriculum Guide to Majors in the Mathematical Sciences. C. S. Schumacher; & M. J. Siegel (Co-chairs of the Committee). The Mathematical Association of America: MAA.