1
گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2
گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی، (گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی) در دوره کارشناسی ارشد و ارائه برنامه درسی پیشنهادی برای این دوره، انجام شده است؛ روش این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی – تحلیلی است؛ بدین منظور، حوزهی مورد مطالعهی این پژوهش، شامل اعضای هیأت علمی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در دانشگاههای شهید بهشتی، دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ و مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دانشآموختگان این رشته در دانشگاه شهید بهشتی است؛ همچنین در این پژوهش، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها، از تحلیل کیفی مبتنی بر مقولهبندی استفاده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، آسیبهای برنامه درسی موجود رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی) در سه گروه آسیبهای رویکردی و اصولی برنامه درسی موجود، آسیبهای برنامه درسی موجود در نسبت واحدهای درسی ضروری، اما غفلت شده و آسیبهای واحدها و سرفصلهای برنامه درسی موجود، تقسیم شده اند که هر کدام از این سه گروه، شامل مقولههای متعددی میباشند. همچنین از طریق آسیبشناسی وضعیت موجود برنامه درسی و بررسی دیدگاههای اساتید، دانشآموختگان و صاحبنظران حوزه مدیریت و برنامهریزی عالی در خصوص عناصر چهارگانه اصلی برنامه درسی(هدف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی)، برنامهدرسی گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی ارشد، ارائه و پیشنهاد داده شده است.
اسفندیاری، یدالله(1397). ارزشیابی رویکرد بومیسازی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی بر اساس الگوی کلاین، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد
ایمانی طالب آزاد، لیلا(1382). بررسی چگونگی اجرای آییننامه واگذاری اختیارات برنامه درسی به دانشگاهها در ده دانشگاه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
بناگر، فاطمه(1394). میزان انطباق میان محتوای دروس رشتهی برنامهریزی درسی و برنامهریزی آموزشی دوره کارشناسی ارشد با نیازهای آموزشی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتهی برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا
بیرامی، محمد(1392). ارزشیابی کیفیت محتوای برنامههای درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور
تایت، ملکوم(1396). پژوهش در آموزش عالی، ترجمه علی خورسندی طاسکوه، نعمت اله عزیزی و همکاران، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
جهانیان، سید نسا(1398). بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامه درسی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی آمل،دانشکده علوم انسانی
جواهری دانشمند، محمد؛ ولی پور،محمد و حسین خانی، سعید(1394). ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته برنامهریزی درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی، همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
حسینی لرگانی، مریم و فتحی واجارگاه، کوروش(1397). مفهومسازی برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال پانزدهم، شماره سی، صص 27-1
خسروی، محبوبه(1397). عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 25، صص 75-69
خسروی، محبوبه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ ملکی، حسن و نوروزی، داریوش(1392). واکاوی پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی(مورد مطالعه: آییننامه بازنگری برنامه درسی دانشگاههای ایران)، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 27، سال 9، صص 166-135
رحمان پور، محمد؛ لیاقتدار، محمد جواد؛ شریفیان، فریدون و رضایی، مهران(1397). بررسی وضعیت موجود برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از دیدگاه دانشجویان، نشریه فناوری آموزش، جلد 13، شماره 2، صص 370-363
رسته مقدم، آرش؛ عباسپور، عباس و جلالی دیزجی، علی(1395). تأملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی، فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 9، شماره 16، صص 84-51
سند نقشه جامع علمی کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1389
نورآبادی، سولماز؛ موسی پور، نعمت الله؛ علی عسگری، مجید و حاجی حسن نژاد، غلامرضا(1393). ارزیابی کیفیت برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامههای درسی، سال دوم، شماره 4، صص 84-55
شادفر، حوریه؛ لیاقتدار، محمد جواد و شریف، مصطفی(1390). بررسی میزان انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی با نیازهای دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 62، صص 146-123
شبیری، محمد و شمسی پاپکیاده، زهرا(1394). ارزشیابی کیفیت درونی برنامهی درسی رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی از دیدگاه استادان، دانشجویان و کارشناسان آموزشی دانشگاه پیام نور، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره 9، صص 94-83
شفیعی، ناهید(1382). ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه درسی رشته آموزش بزرگسالان مقطع کارشناسی ارشد از سال 1373 تا سال1382 در دانشگاه شهید بهشتی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
عارفی، محبوبه(1384). ارزیابی برنامهریزی درسی رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت آموزشی) در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان، متخصصان و کارفرمایان، نشریه مطالعات برنامه درسی، دوره 1، شماره 1، صص 74-43
عارفی، محبوبه(1384). برنامهریزی درسی راهبردی در آموزش عالی، تهران: مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد دانشگاه شهید بهشتی
عباسپور، عباس؛ رحیمیان، حمید؛ پورکریمی، جواد و تقوی قره بلاغ، حسین(1394). بررسی الگوی توسعه حرفهای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینهای، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال هفتم، شماره اول، صص 118-91
عبدی، حمید؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ نیلی، محمدرضا و رجایی پور، سعید(1396). تبیین برنامه درسی آینده در راستای تحقق چشماندازها و رسالتهای آموزش عالی ایران در افق 1404، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 8، شماره 16، صص 88-59
عبدی، علی(1384). ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشتهی برنامهریزی درسی در مقطع کارشناسی ارشد، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتهی برنامهریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی
عطاران، عاطفه؛ موسیپور، نعمتاله، عطاران، محمد و حسینی خواه، علی(1398). طراحی و اعتباربخشی الگوی «بازنگری برنامه درسی تربیت معلم در ایران»، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال شانزدهم، دوره دوم، شماره 34، صص 33-14
غربا، مبینا؛ حمید، رحیمی و دهباشی، اکرم (1397). گسست آموزشی: فاصله برنامه درسی قصد شده و کسبشده در نظام آموزش عالی ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال نهم، شماره هفدهم، صص 114-93
فتاحی، بنت الهدی(1390). بررسی تغییر برنامه درسی آموزش عالی؛ مطالعه موردی: برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی آموزشی، دانشگاه مازندران
فتحی واجارگاه، کوروش(1392). راهنمای عملی بازنگری برنامههای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، تهران: انتشارات مهربان
فیوضات، یحیی(1390). مبانی برنامهریزی آموزشی، تهران: مؤسسهی نشر ویرایش
قدیمی، سعید و محمدینژاد، بهزاد(1390). شیوهنامه تدوین و بازنگری برنامه درسی، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، دفتر برنامهریزی و پشتیبانی آموزش عالی
قلی زاده، رضوان؛ آهنچیان، محمدرضا؛ کوهساری، معصومه و نوفرستی، علی(1396). تجربه بازنگری برنامه درسی رشته مدیریت آموزشی در دانشگاه فردوسی مشهد، نامه آموزش عالی، سال دهم، شماره 40، صص 124-97
قهرمانزاده، فرحناز(1390). ارزیابی کیفی برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
کرمی، مرتضی و فتاحی، هدی(1391). تغییر برنامه درسی آموزش عالی(مورد: برنامه درسی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی)، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال چهارم، شماره هفتم، صص 136-110
مشخصات کلی، برنامه درسی و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی(1395)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
ملامحمدی، آمنه(1379).ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشتهی برنامهریزی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
نوروز زاده، رضا؛ محمودی، رضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش و نوه ابراهیم، عبدالرحیم(1385). وضعیت سهم مشارکت دانشگاهها در بازنگری برنامههای درسی مصوب شورای عالی برنامهریزی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 42، صص 93-71
وقاری زمهریر، زهرا؛ کرمی، مرتضی و جعفری ثانی، حسین(1398).چالشهای بازنگری و اجرای برنامههای درسی در دانشگاه فردوسی مشهد، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 25، شماره 1،صص 147-123
ولی پور، محمد(1390). ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته برنامهریزی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاههای تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
یارمحمدیان، محمد حسین و سلمانی زاده، مریم(1385). ارزشیابی نظر دانشجویان و فارغالتحصیلان دربارهی برنامههای درسی رشتهی مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 9، صص 86-77
یزدانی، حمیده(1388). ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه درسی رشته برنامهریزی درسی دوره کارشناسی ارشد، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
نصراللهی نیا, فاطمه, & علم الهدی, جمیله. (1399). بازنگری و ارائه برنامه درسی پیشنهادی رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی ارشد (مورد مطالعه: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی). دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 11(21), 97-138.
MLA
فاطمه نصراللهی نیا; جمیله علم الهدی. "بازنگری و ارائه برنامه درسی پیشنهادی رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی ارشد (مورد مطالعه: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی)". دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 11, 21, 1399, 97-138.
HARVARD
نصراللهی نیا, فاطمه, علم الهدی, جمیله. (1399). 'بازنگری و ارائه برنامه درسی پیشنهادی رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی ارشد (مورد مطالعه: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی)', دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 11(21), pp. 97-138.
VANCOUVER
نصراللهی نیا, فاطمه, علم الهدی, جمیله. بازنگری و ارائه برنامه درسی پیشنهادی رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی ارشد (مورد مطالعه: گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی). دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 1399; 11(21): 97-138.