نقش آموزش علوم انسانی دربرنامه درسی دانشجویان پزشکی با نگاهی به تاریخ «علوم انسانی پزشکی » درغرب و پیشینه آن درفرهنگ اسلامی -ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، هزار جریب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، اصفهان، ایران

2 استادیار، هزار جریب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، اصفهان، ایران

چکیده

جامعۀ پزشکی اروپا از باورمندی به استقلال علوم تجربی از علوم انسانی که با تجربه گرایی بیکن و دوگانه انگاری  دکارت آغازشد و آموزش پزشکی را از نگاه جامع به انسان وهستی دورساخت ، گذرکرده و آموزش علوم انسانی را به دانشجویان علوم پزشکی ضرورتی انکارناپذیر برای بازگشت پزشکی به نگرشهای جامع انسانگرا می داند این درحالیست که پیوستگی علوم انسانی و دانش پزشکی از دیرباز بنیادی ترین عامل تولیدعلم درتمدن ایرانی-اسلامی بوده است. توجه به لزوم این پیوستگی با بهره مندی از پیشینۀ غنی حکمت پزشکی می تواند یکبار دیگر خاستگاه تولیدعلمی گردد وارزشها و آرمانهای انسانی-اجتماعی آن را امکانپذیر سازد.. 
همکاری دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت دربرنامه ریزی آموزشی واحدهای علوم انسانی پزشکی با بهره مندی ازپیشینۀ حکمت پزشکی،  استفاده از راهکارهایی همچون تبییین جایگاه پزشکی ، ایجاد نهادهای آموزشی- پژوهشی ، وتوجه به میان رشته ها وبرنامه درسی علوم انسانی پزشکی ، ،می تواند خیزشی علمی وفکری در آموزش کاربردی علوم انسانی در آموزش پزشکی باشد.این پژوهش از رهگذرمطالعه اسنادی- کتابخانه ای به بررسی تاریخچه ارتباط علوم انسانی و دانش پزشکی براساس اندیشمندان غربی  و اندیشه و زندگی پزشکان  فرهنگ ایرانی- اسلامی پرداخته تا ضرورت پیوند بنیادین علوم انسانی را به برنامه درسی علوم پزشکی تبیین نماید تحقق اخلاق پزشکی نه تنها نیازمند استواری پزشکی برنگاه گسترده به هویت انسان در جهان هستی است. پیوند آموزش علوم انسانی و پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید با چنین نگاهی، احیاگر پزشکی انسان گرا گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Afzali, A;Abdkhodaei, Z.(1393Descartes pineal Gland:The seat of the soul.Journal of Philosophy,42 (1)19-38 [in persian ]
-Ebn Esfandiar, (1320) history of Tabarestan. Edited by: Abbas Eqbal, Tehran: khavar Library.-
-Ekhlasy,E,(1395).Ethical and Social Criticism of Biomedical Paradigm with emphasis on interaction between medical sciences and humanities Strategic Culture,2 (35)31-77[in
persian ]
- Esmith, A.S. (1980). Al-Muhazab fi teb ol-oyun of ebn Nafis. Tarikh ol-Uloom ol-Arabiya magazin
- Fadaee Iraqi, Gh, (1380), A New Design in the Classification of Sciences, Journal of Faculty of Literature and Humanities, 287-308. [in persian ]
- Farshad, M(1365) History of Science in Iran, Tehran: Amir Kabir,
. [in persian ]
-Golshani, M (1401). The Revival of Philosophy in the Western Scientific Institutions in Recent s. Researches of science and religion, research institute of humanities and cultural studies.171-181 [in persian]
- Haddadgar, A(1385), Comprehensive Humanities Portal [in persian ]
-. Haghjoyeh javanmard, Sh, et al(1385), National Congress of Humanities. [in persian ]
- Hasani, H(1385) The Relationship between Understanding and ExplanationJournal of School and  University,
 ,12 (47), 94-114 [in persian]
- Jamei, F; Akrami, M.( 1388). union: or Substantial Distinction of Mind and Body in Descartes' Metaphysics, Metaphysics, Faculty of Literature and Humanities, New Volume( 1, 2), 1-24[in persian ]
- Jamshidi, M.(1395),Levinas and infinity:phenomenology of Ethical Experience.hasti shenakht, 3. (1) 97-111[in persian ]
--Kalate Sadati, A (1400) Medical student and proletariat experience. Journal of Social Sciences of Allameh Tabatabai University, ( 95). 108-140. [in persian ]
- Khabazi konary, M Sebti(1395), , Embodiment" in phenomenology of Husserl, Merleau-Ponty, Levinas Wisdom and Philosophy, 12 (3)
75-98 [in persian ]
- Kordi Ardekani,A.(1393) The Influence of Philosophical PrinciplesAvicenna’s Medicine , Humanities and Cultural Studies Institute, 4(2 )75-91, [in persian ].
-. Larijani, F(1374) A New Look at the Nature of Science,rahyaft ( 9). [in persian ]
- Mahozi, R(1374) Farabi and Ibn Sina's Approach to Science, Journal of Interdisciplinary Studies,. 5, (3).37-51
- Moeini, Mansoure (1392). Shokoh Negah: Review of literary theories Tehran: publication of Academic center [ in persian]
-Mohaghegh, M (1352) List of Razi's books. Tehran: tehran University Press.
- Mohaghegh, M (1368) Philosopher of Rey. Tehran: Nashre ney. [in persian ]
-Monajjemi, A et al. (1385). Human Sciences Congress[ in persian ]
-Moradian, SA, Borzoui, Sa (1402) Attitude of students towards continuing and future courses in Mashhad University of Medical Sciences, 66( 2209-218. [ in persian ]
-  Mostaqimi M, (1387), Comparative Study of Ibn Sina's Theory on the Classification of Sciences, Theological Philosophical Research, 10, ( 1)175-198. [ in persian ]
- Nasri A( 1383) Elements of understanding in Gadamer's thought Journal of The Philosophy of Religion.2 Article 3 pp. 55-65 [in persian ]-Nezami arozi A(1369)by Dr. Moin,M four articles, Tehran: Amir Kabir Publishing House, 10th edition.

- - Rabbani Golpaygani, A. (1395). Phenomenology of Edmund Husserl. Islamic Theology, (42)22-44.
-- Safa, Z(1384) History of Literature in Iran, Tehran: Ferdows Publishing.
 [in persian ]
-Sajjadi, M(1360) Classification of Sciences in Islamic Civilization, Tehran: Kavian Printing House,. [ in persian ]
-Salehi, A, ZOkai, M, (1398). . Authority in Medical Practice: From Coercion to Empathy A Critical Ethnographic Study in Tehran Social Sciences Quarterly. 26( 85)135-164
-. Sarton, G(1346) The History of Science, Tehran: Amirkabir, Second Edition. [in persian ]
-1- Sebti, S, Rahbarnia, Z, Khabazi Konari, M(1395) , Philosophical Concepts of merlopenthy, kimiyayeh honar5 ( 19) [in persian ]
- Shariat Panahi SM(1393), MEDICIN and the Classification of Classification of sciences in Islamic civilization Culture and ISLAMIC Civilization, 5( 14)33-50[ in persian ].
-Zar Peyma, Sh, Boozari Nejad (1395). Y, Experimental and Positivist Research Criticism, Journal of Transformational of humanities Studies, 4, ( 7)[in persian ]
- Zarrin Kub, A(1382) Aristotle and Poetry, Tehran: Amir Kabir. [in persian ]
- Zostak, R(2016), Science Classification, Tehran: Librarian Publishing, First Edition. [in persian ]