بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
ژینوس کشتکاری[1]، دکتر محمدعلی میرزابیگی[2]، دکتر علی اکبر خسروی[3]
چکیده: هدف این پژوهش بررسی میزان توجه برنامهدرسی اجرا شده رشتههای کارشناسیارشد علومتربیتی با مهارتهای کارآفرینی بود. پژوهش ازنوع کاربردی وروش توصیفی- پیمایشی، باجامعه آماری دانشجویان ترم آخر رشتههای علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزی در سال تحصیلی93-92به تعداد321 نفر که با روش نمونهگیری «تصادفی ساده» انتخاب و ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته «شامل30سؤال پنج گزینهای» وسوال ها از طریق آزمون t یک گروه مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد: برنامهدرسی اجراشده کارشناسیارشد رشته مزبور در تربیت دانشجوی کارآفرین مؤثر بوده است، ولی میانگین نمرات مهارتهای کارآفرینی رضایت بخش نبوده، مخصوصاً درمهارتهای «تحملابهام» و «ریسک پذیری» پایینتر از حدمتوسط بود؛ لذا ارتقا و تقویت مهارتهای مذکور در این رشتهها، نیازمند مداقه و برنامهریزی هدفمند،هم در برنامهدرسی قصد شده وهم در برنامهدرسی اجرا شده میباشد.
کلمات کلیدی: اهداف آموزش عالی، برنامه ریزی درسی ، مهارت های
کارآفرینی، دانشگاه
[1] . کارشنا سی ارشد برنامه ریزی درسی، ،jkeshtkari@gmail.com تلفن: 09122902813
[2] . دانشیار دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
[3] . استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی
. (1393). بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 5(9), 107-123.
MLA
. "بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی". دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 5, 9, 1393, 107-123.
HARVARD
. (1393). 'بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی', دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 5(9), pp. 107-123.
VANCOUVER
. بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی با مهارت های کارآفرینی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 1393; 5(9): 107-123.